Mind

Wat is angst en paniek | Hulp en uitleg

Angst

Angst is een emotie en een natuurlijke reactie bij gevaar. We ervaren allemaal wel eens angst. Echter wanneer het je leven over neemt en je dagelijkse activiteiten worden belemmerd, kan er sprake zijn van een angststoornis. Angst wordt bij pijn of dreiging gezien als overlevingsmechanisme. Maar we kunnen ook angst ervaren zonder dat er een specifieke dreiging of pijn is.

Iedereen heeft wel eens last van angst of paniek. Maar wanneer het je leven overneemt, kan je ernstige fysieke en mentale klachten ervaren.

Verschillende soorten angststoornissen

Er zijn verschillende soorten angststoornissen te noemen. In vrijwel elk geval ontstaat er ook een angst voor de angst. Dit betekent dat we bang worden de volgende angstaanval te voelen. De verschillende angststoornissen:

  • Gegeneraliseerde Angststoornis
  • Piekerstoornis
  • Sociale fobie
  • Post traumatische stressstoornis
  • Dwangstoornis
  • Ziektevrees
  • Straatvrees

De symptomen bij angststoornissen

Ondanks de verschillende benamingen van de stoornissen zijn de klachten veelal te vergelijken. Je lichaam maakt namelijk hormonen zoals cortisol en adrenaline aan welke lichamelijke sensaties geven. Dit zijn de meest genoemde sensaties:

  • Zweten
  • Duizeligheid
  • Hartkloppingen
  • Trillen
  • Benauwdheid
  • Maag en darm klachten
  • Hoofdpijn
  • Tintelingen
  • MIsselijkheid
  • Rusteloosheid
  • Bang om dood te gaan
  • Bang om gek te worden
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Prikkelbaar

Je bent echt niet alleen

De meeste mensen denken dat ze de enige zijn met angstklachten en schamen zich er vaak voor. Het tegendeel is echter waar. Meer dan één op de vijf mensen lijdt aan een angststoornis in zijn of haar leven. Dit betekent dus niet dat deze mensen last hebben van ‘gewone’ angst, maar echt een bepaalde vorm van een angststoornis hebben of krijgen. Je kunt tegenwoordig gelukkig veel hulp krijgen bij een angststoornis, bijvoorbeeld bij:

Je kunt er zelf veel aan doen

Naast alle hulp kan je zelf veel doen aan je angststoornis en angstklachten. Hierbij is het enorm belangrijk om eerst de angst te accepteren. Hoe moeilijk dit ook lijkt, dit is echt de eerste stap naar verlichting en herstel. Ga daarnaast om te beginnen naar de huisarts, die kan je eventueel medicatie geven (zijn wij geen voorstander van) om de ergste periode door te komen. De dokter zal je adviseren om met een psycholoog te gaan praten. Dit raden wij ook aan. Daarnaast doe je er verstandig aan om met jezelf aan de slag te gaan. De volgende activiteiten zullen je klachten enorm verlichten:

  • Sporten en bewegen
    Door regelmatig te sporten worden er ‘Feel good’ hormonen aangemaakt zoals dopamine, serotonine en non adrenaline. Wanneer je angst klachten hebt, zal je lichaam meer cortisol en adrenaline aanmaken. Dopamine, serotonine en non adrenaline compenseren deze. Hierdoor heb je minder angst sensaties.
  • Wandelen
    Door regelmatig te wandelen, loop je letterlijk je angst en eventuele depressie eruit. Het bewegen werkt niet alleen symptoom verlagend, ook maken beide hersenhelften meer contact met elkaar, waardoor je angst klachten aanzienlijk zullen afnemen.
  • Ademhalingsoefeningen
    Je ademhaling is essentieel bij een angststoornis. De meeste symptomen worden namelijk veroorzaakt door een verkeerde (vaak te snel en te hoge) ademhaling. Door op de juiste manier te leren ademen, zullen je klachten enorm verlagen. In het boek Start vandaag met Ademen (€15) leer je stap voor stap hoe belangrijk je ademhaling is en vind je verschillende oefeningen. Absolute aanrader!
  • Mediteren
    Meditatie zorgt dat je (weer) in contact komt met je lichaam. Door te mediteren, breng je rust in je hoofd en keer je als het ware naar binnen. In het begin is het wat wennen en oefenen. Wil je leren mediteren? Met Start vandaag met Mediteren (€17,99) leer je in 30 dagen te mediteren.

Wil je zelf meteen aan de slag?

Zou je graag meer willen bewegen? Dan is krachttraining een goede optie. Hiermee versterk je niet alleen je lichaam maar ook je mind. Dan is het wel handig dat je weet wat je moet doen en hoe je de oefeningen uitvoert. Daarom vind je op Krachtblog video’s met uitleg van de oefeningen (per spiergroep) en kan je direct gratis fitness en voedingsschema’s downloaden. Je kunt ze hieronder direct Gratis downloaden!

Related posts

De invloed van Social Media op ons leven

Krachtblog.nl

Boekreview: De edele kunst van not giving a fuck

Krachtblog.nl

Mediteren in Thailand

Krachtblog.nl

Plaats een reactie