Ontspanning

De juiste balans is cruciaal

Balans

Als iets belangrijk is in ons leven is het wel de juiste balans in alles. Zowel in ons privéleven als op het werk is de juiste balans essentieel. Hetzelfde geldt voor de juiste balans in sport, rust en in onze voeding. Maar wat is een goede balans?

We zijn tegenwoordig ongelofelijk druk met van alles. In deze drukke maatschappij is het daarom belangrijk om een goede balans te vinden in de dagelijkse dingen. Als je onderstaande lijst ziet wordt meteen duidelijk dat we over het algemeen een aardig volle agenda hebben. We zijn druk met:

  • Partner
  • Vrienden
  • Familie
  • Kinderen
  • Eten en drinken
  • Sporten
  • Hobby’s
  • Huishouden
  • Werk
  • Studie
  • Dagje weg
  • Enz enz

Vooral druk met werk

Over het algemeen spenderen we de meeste tijd aan werk. We werken gemiddeld 40 uur in de week, wat inhoudt dat we vaak meer op ons werk zijn dan thuis. Daarnaast zijn we thuis vaak druk met het huishouden. We willen hiernaast een sociaal leven hebben en de meesten van ons sporten ook nog eens regelmatig. Als we kinderen hebben willen we natuurlijk genoeg tijd met hen doorbrengen en de opvoeding neemt daarnaast ook veel tijd en energie in beslag. Het is fijn als je daarnaast nog even wat voor jezelf kan doen zoals een boek lezen of gewoon even helemaal niks.

De juiste balans

Het hebben van een goede balans in alles is erg belangrijk. Uiteraard is het noodzakelijk om te werken omdat de rekeningen betaalt moeten worden. Maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is je gezondheid en je dierbaren om je heen. Tegenwoordig zijn we vaak veel te druk met werk en andere randzaken, waardoor we vergeten gezond te eten (of zelfs helemaal niet eten) en te weinig ontspanning hebben.

Werk om te leven

Wanneer je meer tijd gaat besteden aan zowel je gezondheid als de mensen om je heen, zal je merken dat je ook op je werk beter gaat functioneren. Dit komt omdat je je mentaal en fysiek een stuk beter voelt. De balans vinden in je werk en privéleven is daarom een absolute must. Leef niet alleen maar om te werken, maar werk om te leven. Zorg voor voldoende ontspanning en genoeg tijd om leuke dingen te doen met je vrienden en familie.

Neem voldoende ontspanning

De meeste van ons staan tegenwoordig onder hoge spanning, oftewel onder vrijwel constante stress. Niet alleen op het werk, maar ook thuis moet er veel gebeuren. Dit heeft invloed op je algehele gezondheid. Het is dan ook geen overbodige luxe om bewust ontspanningsmomenten in te lassen voor jezelf. Als je het slim wilt doen combineer je dit met vrienden en of familie zodat je meteen twee vliegen in één klap slaat. Maar momentjes voor jezelf moet je ook zeker hebben. Ga een stuk wandelen of lees bijvoorbeeld een boek.

Te weinig met familie en vrienden

Door de druk om te presteren en de verplichting te moeten werken hebben we vaak te weinig tijd voor onze familie en vrienden. Eigenlijk bizar aangezien zij meest belangrijk zijn in je leven. Besteed jij genoeg tijd aan je familie en vrienden? Het merendeel zal beamen dat we meer tijd zou moeten besteden aan familie en vrienden. Kies bijvoorbeeld eens voor iets gezelligs met familie of vrienden in het weekend in plaats tv kijken.

De essentie van voeding

Helaas nemen veel mensen geen tijd nemen om eten te maken, slaan het ontbijt over, en grijpen vaak naar kant en klaar maaltijden. Dit geeft niet alleen extra stress, het is ook nog eens ongezond. Kies daarom voor een gezonder voedingspatroon! Eet twee stuks fruit en probeer minimaal 200 gram groenten te eten. Vermijd zoveel mogelijk koek, snoep en chips en probeer zo min mogelijk ‘bewerkt’ voedsel te eten. Tuurlijk kan je af en toe nog steeds genieten van een glas wijn of een patatje. Doe het alleen met mate en zorg voor de juiste balans. De 80/20 regels is hierin een goed uitgangspunt, 80% van de week eet je gezond en 20% laat je het los.

Balans in training en rust

De juiste verdeling tussen training en rust is erg bepalend voor je resultaat. Vaak wordt er gedacht dat hoe meer je traint hoe sneller en beter je resultaat zal zijn, maar niets is minder waar. Je zal de juiste balans moeten vinden tussen trainen en rust, in combinatie met de juiste voeding. Tijdens je rust herstel je van je training (adaptatie), waardoor je lichaam zich sterker maakt voor de volgende keer en je dus zal groeien. Wanneer je té vaak traint kan je lichaam niet optimaal herstellen en blijft ook spiergroei achter.

De werking van hormonen

Als we als voorbeeld cortisol (het stress hormoon) nemen, zie je dat dit hormoon vaak gezien wordt als dik maker en boosdoener in ons lichaam. Echter is cortisol een belangrijk hormoon die we nodig hebben. Bij hormonen gaat het namelijk om het samenspel tussen ‘goede en slechte’ hormonen. Dit geldt voor testosteron dus net zo. De meeste krachtsporters willen zoveel mogelijk testosteron aan maken, maar erg slim is dit niet. Dit geeft namelijk vervelende gevolgen op zowel geestelijk als lichamelijk gebied.

Conclusie

Bij alles in het leven draait het om de juiste balans. Te veel werken is voor niemand goed, als hierdoor je ontspanning, je vrienden, je familie en je voeding eronder lijden. Dit zijn toch veel belangrijkere zaken dan werken en geld verdienen. Ga daarom wat vaker bij vrienden of familie langs en plan bewust meer ontspanningsmomenten in voor jezelf. Je zal zien dat je je veel beter voelt wanneer je in balans bent. Daarnaast zal je beter functioneren op je werk omdat je beter in je vel zit.

Related posts

Rust is essentieel voor het herstel van zowel lichaam als geest

Krachtblog.nl

De noodzaak van Slaap

Krachtblog.nl

De kracht van wandelen

Krachtblog.nl

Plaats een reactie