Training

Bepaal je doel voor meer resultaat

Bepaal je doel

Wat veel mensen vergeten te doen wanneer ze gaan sporten, is van te voren bepalen wat hun doel is. Dit is een absolute vereiste als je goede resultaten wilt halen. Vraag jezelf dus af wat jouw doel is. En bedenk of je vooral traint omdat je het leuk en gezellig vindt of omdat je echt een missie hebt.

Als je doel is om af te vallen doe je er verstandig aan om een gewicht en tijd eraan te koppelen, bijvoorbeeld 6 kilo in 3 maanden verliezen. Ook zal je een plan moeten gaan opstellen wat betreft training, voeding en rust. Dit kan je ook laten opstellen door een Personal trainer.

Hoe ga je resultaat halen

Nadat je je doel hebt bepaald is het zaak om te kijken hoe je het gewenste resultaat gaat halen. Het maakt hierbij niet uit wat je doel is. Of je nou traint omdat je het gewoon lekker vind of als je traint voor echt resultaat. De meeste mensen willen er uiteindelijk goed uit zien op het strand. Wanneer dit ook jouw doel is heb je als belangrijkste meetinstrument het resultaat. Het is daarom aan te raden je progressie/resultaten bij te houden, door maandelijks te wegen, te meten en foto’s te maken.

Krachttraining en een duidelijk plan

Bij krachttraining is iedereen bezig om zijn of haar lichaam te transformeren, de een wilt afvallen, de ander in spiermassa aankomen. Daarom is het bij krachttraining essentieel om een plan op te stellen, rekening houdend met je doel. Je moet voor zowel afvallen als aankomen er rekening mee houden dat het tijd nodig heeft om resultaat te halen.

Het heeft tijd nodig

Veel mensen denken namelijk binnen een paar maanden of zelfs weken hun droom lichaam te kunnen creëren. Helaas moeten we je uit die waan halen, het is namelijk een stuk gecompliceerder dan dat. Uiteraard kan je in een paar maanden veel resultaat boeken, maar als jij in al die jaren er 20 kilo heb aan gegeten, krijg jij deze er niet zomaar in een paar maanden vanaf.

Vaak is doel afvallen

Een veel voorkomend doel is afvallen. Het aantal mensen met overgewicht in Nederland blijft jaarlijks nog steeds toenemen. Wat je helaas nog steeds veel ziet bij mensen die willen afvallen, is dat ze eindeloos op een loopband lopen gaan staan. Nou is er niks mis met cardio, alleen kan je het beter combineren met krachttraining. Wanneer je wilt afvallen zijn de volgende dingen noodzakelijk:

  • Je voeding
    ‘Abs are made in the kitchen’ en ‘Je bent wat je eet’ zijn kreten die honderd procent kloppen. Zonder een op maat gemaakt voedingsschema ga je niet ver komen. Wanneer je wilt afvallen zal je in de basis minder moeten eten dan je verbrandt. Dat klinkt heel logisch en makkelijk, maar in de praktijk blijkt het een stuk lastiger.
  • Krachttraining
    Door regelmatig en op de juiste manier aan krachttraining te doen vergroot je je spiermassa en verhoog je je metabolisme (stofwisseling). Daarnaast verbrand je met krachttraining een hoop calorieën. Als je wilt afvallen wil je namelijk minder vetmassa en meer spiermassa. Dus krachttraining is dé sport om een beter fysiek te ontwikkelen en af te vallen. Meer spiermassa en minder vetmassa zou namelijk altijd het doel moeten zijn.
  • Cardio
    Om je calorieverbruik op te hogen kan je ervoor kiezen naast je krachttraining aan cardio te doen. Hierdoor zal je meer calorieën verbranden en sneller afvallen. Het is echter aan te raden om te kiezen voor bijvoorbeeld H.i.i.t.(High Intensity Interval Training) in plaats van een langere tijd op hetzelfde tempo lopen. Dit zorgt namelijk voor een snellere vetverbranding.

Belangrijke hormonen

Naast voeding en training is het aan te raden om je hormoonhuishouding te optimaliseren. Hormonen bepalen veel essentiële processen in ons lichaam en dragen bij aan een betere vetverbranding en optimale gezondheid. Denk aan cortisol (stresshormoon), testosteron (mannelijk geslachtshormoon) en insuline. Een goede hormoonhuishouding krijg je onder andere door de juiste training, voeding en rust. Daarnaast kunnen supplementen bijdragen aan een goede hormoonhuishouding. Zorg voor een juiste balans qua training, voeding en ontspanning.

Jouw doel

Of je nou wilt afvallen, aankomen of aan een wedstrijd mee wilt doen, bepaal je eigen doel. Ook als je het doel niet zo belangrijk vind en je meer traint omdat je het lekker vind, het is allemaal prima. Zolang je maar van te voren weet dat dit je doel is en dit duidelijk hebt voor jezelf. Het is namelijk zo dat je een grotere kans van slagen hebt om je doel te halen, wanneer je weet wat je doel is. Dan ga je er namelijk echt voor en kan je een plan van aanpak maken om je doel te halen.

Conclusie

Vraag jezelf goed af wat jouw doel is. Ook als je geen doel hebt is dit prima, maar wees je hiervan bewust. Als je serieuze resultaten wilt behalen doe je er verstandig aan een plan te maken wat aansluit op je doel. Voeding bepaald voor het grootste gedeelte je resultaat in combinatie met krachttraining, je kan cardio inzetten als extra tool. De juiste balans in training, voeding en rust is essentieel bij het behalen van je resultaten.

Gerelateerde berichten

Zijn buikspieroefeningen noodzakelijk voor een sixpack

Krachtblog.nl

Top 5 fitness boeken

Krachtblog.nl

Tips en materialen om thuis te trainen

Krachtblog.nl

Plaats een reactie