Bereken je BMR (ruststofwisseling) en je caloriebehoefte

Krachtblog.nl

Je BMR berekenen

Voor alles wat je doet, dus ademen, lopen, slapen, zitten, op de bank hangen, heb je energie nodig en verbrand je calorieën. Dit wordt je BMR (basal Metabolic Rate) oftewel je ruststofwisseling genoemd. Je BMR laat zien hoeveel calorieën je verbrandt in rust toestand. Jouw BMR kan je hieronder berekenen.

Jouw Calorie behoefte berekenen

BMR ruststofwisselingNaast je ruststofwisseling (BMR) is het belangrijk om je caloriebehoefte te berekenen. Hierdoor weet je hoeveel calorieën je per dag kan eten. De caloriebehoefte is namelijk per persoon verschillend en is afhankelijk van je doel. Je zult wanneer je wilt afvallen onder je caloriebehoefte moeten zitten en wanneer je wilt aankomen boven je caloriebehoefte.

  • Wil je afvallen? Ga dan ongeveer 300 calorieën onder je caloriebehoefte zitten.
    Voorbeeld: Uit de berekening komt 2.000 calorieën, dan hou je 1.700 calorieën aan als je wilt afvallen
  • Wil je aankomen? Ga dan ongeveer 300 calorieën boven je caloriebehoefte zitten.
    Voorbeeld: Uit de berekening komt 2.000 calorieën, dan hou je 2.300 calorieën aan als je wilt aankomen

De calculator maakt gebruik van de volgende formule

  • Vrouwen: BMR = 655 + (9.6 x gewicht in kg) + (1.8 x lengte in cm) – (4.7 x leeftijd in jaren)
  • Mannen: BMR = 66 + (13.7 x gewicht in kg) + (5 x lengte in cm) – (6.8 x leeftijd in jaren)


 

Fitness schema’s

Wil je meteen aan de slag? Hieronder vind je diverse Fitness schema’s voor zowel mannen als vrouwen. Wij hebben daarbij een verdeling gemaakt tussen een beginnend, een gevorderd en een expert sporter. Je vindt dus altijd een schema dat bij je past.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Bereken ook jouw ideale gewicht