Voeding

Bereken je Calorie behoefte voor resultaat

Bereken je Calorie behoefte

Jouw calorie behoefte bepaalt voor het grootste gedeelte je resultaat. Maar wat is een calorie (kcal) eigenlijk precies? En hoeveel calorieën heb je nodig om jouw doel te behalen of gewoon gezond te blijven?

Een calorie is een eenheid waarin energie wordt uitgedrukt. Mensen hebben vaak een bepaald beeld van een calorie, terwijl het gewoon een aanduiding is. Je wordt niet dik van een calorie, maar door een te hoge inname van calorieën. Voor alles wat je doet (ademen, lopen, slapen, zitten, op de bank hangen) heb je energie nodig en verbrand je calorieën. Je BMR (basal metabolic rate) oftewel je ruststofwisseling laat zien hoeveel calorieën je verbrand in rust toestand.

 

De Ruststofwisseling (BMR)

In ons lichaam vinden er constant processen plaats die wij zelf niet doorhebben. Denk hierbij aan je ademhaling, je spijsvertering, je hartslag, je bloeddruk, je hersenfunctie en nog vele andere processen. Dit kost energie en dit wordt de ruststofwisseling oftewel het BMR genoemd. Onze ruststofwisseling is de hoeveelheid energie die het lichaam nodig heeft om het lichaam in stand te houden en basale energie-vragende processen te laten verlopen.

Aankomen door een calorie overschot

Als je wilt aankomen zal je meer calorieën binnen moeten krijgen dan je verbrandt. Het is daarom van belang om te kijken hoeveel calorieën jij op een dag verbrandt rekening houdend met je beweging en training. Wanneer je weet hoeveel calorieën jij verbrandt op een dag ga je daar 300 tot 500 calorieën boven zitten.

Hoe kan je afvallen

Wanneer je doel is om af te vallen, zal je minder calorieën tot je moeten nemen dan je verbrandt. Als uit je berekening blijkt dat je 1700 calorieën verbrandt zal je ongeveer 300 calorieën minder moeten eten. Houd hierbij wel rekening met hoeveel beweging je hebt op een dag. Mensen die willen afvallen combineren krachttraining vaak met cardio. Dit is een slimme manier om extra calorieën te verbranden en kan ook nog eens ontspannen werken.

Er zijn verschillende lichaamstypen

Ook is het zijn er verschillende lichaamstypen. Het is geen doorslaggevende factor maar speelt wel degelijk een rol. Globaal zijn er drie verschillende lichaamstypen: de Ecto (morph), Meso (morph) en de Endo (morph). De uitleg hierbij is dat de Ecto een mager postuur heeft, de Meso atletisch en de Endo wat voller is van nature. Het wisselt daardoor per persoon hoeveel iemand verbrandt.

Jouw Calorie behoefte berekenen

Het is dus belangrijk om jouw calorie behoefte te berekenen. Hierdoor weet je hoeveel calorieën je per dag kan eten. De calorie behoefte is per persoon verschillend en is afhankelijk van je doel. Je zult wanneer je wilt afvallen onder je calorie behoefte moeten zitten en wanneer je wilt aankomen boven je calorie behoefte.

  • Wil je afvallen? Ga dan ongeveer 300 calorieën onder je calorie behoefte zitten.
    Voorbeeld: Uit de berekening komt 2000 calorieën, dan hou je 1700 calorieën aan als je wilt afvallen
  • Wil je aankomen? Ga dan ongeveer 300 calorieën boven je calorie behoefte zitten.
    Voorbeeld: Uit de berekening komt 2000 calorieën, dan hou je 2300 calorieën aan als je wilt afvallen


 

Fitness schema’s

Wil je meteen aan de slag? Hieronder vind je diverse Fitness schema’s voor zowel mannen als vrouwen. Wij hebben daarbij een verdeling gemaakt tussen een beginnend, een gevorderd en een expert sporter. Je vindt dus altijd een schema dat bij je past.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Gerelateerde berichten

Ga altijd voor Optimale gezondheid

Krachtblog.nl

GABA als voedingssupplement

Krachtblog.nl

Kurkuma Supplement van Jaar 2019

Krachtblog.nl

Plaats een reactie