Voeding

De relatie tussen voeding en ziekte

De relatie tussen voeding en ziekten

Voeding bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen. Maar wat is de oorzaak hiervan? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer groenten en fruit gaan eten? Ten slotte zal duidelijk worden in hoeverre voeding een rol speelt ten opzichte van ziekten.

Juiste voeding

Je bloedsomloop, het functioneren van je spieren, je ademhaling en de werking van je hersenen worden allemaal aangestuurd door voeding. Door de juiste voedingsmiddelen te nuttigen kunnen alle processen in ons lichaam worden uitgevoerd. Het mag dan ook duidelijk zijn hoe belangrijk het is om de juiste voeding tot je te nemen.

Noodzaak van voeding

Wat veel mensen vergeten of simpelweg niet weten, is hoe belangrijk gezonde voeding voor ons is en wat voor invloed voeding heeft op zowel lichaam als geest. Voor vele geestelijke en lichamelijke aandoeningen kan de oorzaak gevonden worden in voeding. Ook op het gebied van krachttraining beseffen mensen vaak niet dat voeding zo essentieel is en veel verschil kan maken. Je resultaat wordt namelijk voor een groot deel bepaalt door je voeding. Pas daarom, afhankelijk van je doel, je voeding dusdanig aan en je zal zien dat je resultaat verbetert. Je kan eventueel hier een gratis voedingsschema downloaden.

Groente en fruit

De aangeraden 200 gram groenten en twee stuks fruit per dag is slechts een minimum. Om gezond te leven wordt steeds vaker geadviseerd dat we eerder aan 400 gram groenten en drie stuks fruit moeten denken. Helaas zijn er veel mensen die niet van groenten houden. Vaak begint dit al in de jongere levensjaren. Dit is erg teleurstellend, helemaal omdat groenten erg belangrijk voor ons zijn. De kunst is dus om voor jezelf een manier te vinden zodat je wel de juiste hoeveelheid groenten kan eten. Gebruik kruiden en zoek recepten om je groenten lekker te maken.

Smoothies en Juicers

Ook is een goed alternatief om “smoothies” te maken. Hier kan je namelijk groenten mixen met fruit waardoor het vaak zoet wordt en je niet meer merkt dat je zoveel groenten nuttigt. Tevens heeft het maken van smoothies met verse groenten het voordeel dat de voedingsstoffen en enzymen nog in de groenten zitten. Er zijn tegenwoordig veel betaalbare juicers op de markt waaronder Princess Juice Extractor, de Princess VitaPure of de Philips Viva. Onze favoriet is absoluut de Princess VitaPure. Deze slowjuicer kost slechts 89,95 en de vitaminen blijven behouden omdat het een slowjuicer is.

Fruit

Over het algemeen hebben de meeste mensen geen moeite met het eten van fruit. Toch wordt vaak vergeten dat het eten van minimaal twee stuks fruit per dag noodzakelijk is. Je kan fruit ideaal als tussendoortje nemen en is daarnaast ook nog eens handig om mee te nemen in je tas. Eet alleen niet té veel fruit, want dit zijn uiteindelijk ook gewoon koolhydraten en calorieën.

Tips om aan de 400 gram groenten en drie stuks fruit te komen:

  • Start de dag met groenten bij je gebakken eitje of maak een smoothie die je eventueel ook ‘s middags kunt nuttigen.
  • Vervang je boterham voor een salade met verschillende groenten.
  • Wees je er van bewust dat de hoeveelheid groenten en fruit enorm impact hebben op je gezondheid en dus hoe je je voelt.

Relatie ziekten en voeding

Artsen en wetenschappers concluderen steeds vaker dat voeding enorm bepalend is voor onze gezondheid. Helaas eten veel mensen ongezond of te veel. Fastfood en bewerkte producten missen de essentiële Micronutriënten (vitamines/mineralen/spoorelementen) en zitten vaak boordevol toegevoegde suikers en vetten. Deze combinatie van te veel eten, te weinig vitamines/mineralen en veel toegevoegde suikers/vetten zorgen voor een algeheel ongezond welzijn. Je kunt je vast voorstellen dat het niet heel gezond is jarenlang of zelfs je hele leven lang op deze ongezonde manier te leven. Veel aandoeningen aan hart en bloedvaten, diabetes (suikerziekte) en zelfs menig soorten kanker worden gewijd aan een ongezond voedingspatroon.

Conclusie

Gelukkig is ons lichaam enorm sterk en gaat ze erg zorgzaam om met de stoffen die het lichaam nodig heeft. Dit is ook de reden dat niet iedereen na een paar jaar ongezond geleefd te hebben meteen ziek wordt. Maar het is wel duidelijk dat ongezond eten op langere termijn niet verstandig is. Het is nooit te laat om je voeding en leefstijl aan te passen, dus start vandaag nog met kritisch naar jouw voedingspatroon te kijken. Zorg ervoor dat je dagelijks in ieder geval 200 gram groenten en twee stuks fruit eet. Als je het goed wilt doen houd dan 400 gram groenten en drie stuks fruit aan. Je kunt immers een hoop nare ziekten voorkomen door gezond te eten.

Gerelateerde berichten

Waarom een voedingsschema zo belangrijk is

Krachtblog.nl

Het effect van een Koolhydraatarm dieet

Krachtblog.nl

Hoe ziet jouw Voedingspatroon eruit

Krachtblog.nl

Plaats een reactie