Voeding

Ga altijd voor Optimale gezondheid

Optimale gezondheid

Tegenwoordig zijn er veel discussies over wat nou wel en niet gezond is. Onderwerpen over suikerinname, cardio, super foods en diëten komen hierin vaak aanbod. De meningen hierover zijn verdeeld en daar zal ook geen verandering in komen. Maar één ding is wel duidelijk, waar je altijd voor zou moeten gaan is optimale gezondheid. Maar wat is dat nou precies?

Gezond leven

Vandaag de dag is gezond leven een hot item. Er wordt op elk medium wordt wel aandacht besteed aan voeding, sport en gezondheid. Dit is een mooie ontwikkeling, maar aan de andere kant zijn er nu zoveel meningen dat je soms bijna niet meer weet wat je nou moet geloven. Een hoop dingen hangen af van jouw doel en je moet doen wat werkt voor jou. Met als uitgangspunt dat je altijd voor optimale gezondheid gaat. Een boek waarin mooi wordt uitgelegd hoe je gezonder kan leven is Gezonder leven doe je zo!

Doe wat werkt voor jou

Tegenwoordig hoor je veel over het begrip superfoods. Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras, bepaalde noten en vette vis (omega-3-vetzuren). Veel mensen denken bij het horen van verhalen over superfoods meteen dat zij dit moeten toevoegen in hun voedingsschema. Velen schakelen massaal over op de superfoods, verwijderen alle koolhydraten uit hun voeding en volgen schema’s van alle celebrities en bekende sporthelden.

Media

Dat we deze hypes en celebrities vaak volgen is niet zo gek. Dit wordt ons ‘aangepraat’ door de experts en de media. Je moet je alleen afvragen of het slim is mee te doen met elke nieuwe trend. Het belangrijkste is dat je doet wat werkt voor jou, waar jij je prettig bij voelt en wat past in jouw leven. Misschien is het voor jou niet slim om koolhydraten uit je voeding te halen, of werken superfoods als toevoeging bij jou juist erg goed.

Wat is optimale gezondheid

Uiteindelijk draait het allemaal om de juiste balans. Voor de een is het aan te raden om veel rauwe groenten toe te voegen aan hun voeding, maar voor de ander kan dit averechts werken. Hetzelfde geldt voor zuivel, voor de een is het eten van magere kwark geen probleem, terwijl de ander dit niet kan verdragen door een lactose intolerantie. Als je kijkt naar optimale gezondheid zijn er duidelijke basisregels die voor iedereen gelden. Hieronder 15 tips voor een optimale gezondheid:

1: Beweeg voldoende
Beweeg gemiddeld ongeveer 30 minuten per dag. Ga bijvoorbeeld ’s avonds een stuk wandelen en neem in plaats van de lift of de roltrap de normale trap. Pak wat vaker je fiets in plaats van alles met de auto te doen.

children-310223_1280

2: Sport gemiddeld drie keer in de week
Sporten is erg gezond voor lichaam en geest. Een mooi bijkomend voordeel is dat je er lichamelijk ook beter uit zal gaan zien. Breng sporten in je systeem: je slaapt, je eet, je werkt en je sport.

3: Eet gevarieerd
Probeer zeker elke dag je avondeten, je ontbijt en lunch te wisselen. De meeste mensen eten al hun hele leven lang brood als ontbijt en als lunch. Wissel dit eens af en voeg groenten en fruit toe aan je eetpatroon.

4: Eet veel groenten
Het advies is om 200 gram groenten per dag te eten (hieuw advies is om richting de 400 gram groenten te gaan). Een tip hierin, eet als lunch een salade met bijvoorbeeld sla, bladspinazie, paprika, komkommer etc. Ook is groente lekker als tussendoortje.

5: Eet elke dag twee stuks fruit
Eet gemiddeld elke dag twee stuks fruit.
Probeer ook met fruit te variëren en eet niet té veel fruit, dit zijn immers ook suikers.
Fruit is niet alleen erg lekker maar ook handig om mee te nemen als tussendoortje.

6: Drink voldoende water
Drink gemiddeld 2,5 tot 3 liter water per dag. Ook dit is per persoon verschillend en afhankelijk van je gewicht en beweging etc. Ons lichaam bestaat gemiddeld voor 70% water en is dus essentieel voor een gezond lichaam en geest.

7: Vermijd frisdranken
Frisdranken zijn vloeibare calorieën die al snel aantikken omdat deze boordevol suikers zitten. Daarnaast worden de meeste frisdranken in fabrieken gemaakt en zijn over het algemeen chemisch. Vervang frisdrank door water en groene thee. Dit zal even wennen zijn maar is echt een stuk beter voor je.

8: Eet zoveel mogelijk ‘echt’ voedsel
Alles wat rent, zwemt, vliegt, groen is en geen barcode heeft is een mooi uitgangspunt. Voorbeelden zijn vis, kip, groenten, zaden, noten en fruit. Vermijd zoveel mogelijk bewerkt en gemaakt voedsel.

healthy foods

9: Neem voldoende ontspanning
Probeer eens wat vaker een rust momentje te pakken. Ga bijvoorbeeld een stuk wandelen of lees eens wat vaker een boek. Wat ook een goeie is, is voor het slapen even tien minuten mediteren.

10: Besteedt tijd aan familie en vrienden
Spreek eens wat vaker af met je familie en je vrienden, dit zal je goed doen.
We zijn vaak te “druk” met andere dingen zoals werk, sporten, lekker op de bank hangen en tv kijken. Meer tijd met vrienden en familie doet je goed.

11: Werk aan een goede mind-set
Probeer eens wat meer te waarderen wat je hebt en dingen positiever te zien. Dit is zeker niet altijd even makkelijk, maar je kan jezelf echt een positieve mind-set aanleren. Dit zal je op alle fronten helpen, zowel zakelijk als privé.

12: Los je klachten en kwaaltjes op
Als je al een tijd met klachten of kwaaltjes loopt is het slim een expert in te schakelen. Ga toch eens naar de dokter, fysio of een personal trainer. Soms ben je na een paar behandelingen al van je klachten af.

13: Lachen is gezond
Probeer eens wat vaker te lachen. Kijk naar een lachfilm of ga bijvoorbeeld eens naar
een cabaretvoorstelling. Het is namelijk een feit dat lachen echt gezond is. Een avondje bowlen of uit eten met je vrienden kan trouwens ook al erg lachwekkend zijn.

happy-286152_1280

14: Voldoende slaap
Slaap is essentieel voor zowel je geestelijke als je lichamelijk gesteldheid. Ga uit van zeven tot negen uur slaap. Probeer voor twaalf uur te gaan slapen, het blijkt namelijk dat de uren voor twaalf dubbel tellen.

15: Probeer zoveel mogelijk buiten te zijn
Frisse lucht is uiteraard gezond, maar ook de vitamine D die je buiten krijgt is goed voor ons lichaam (als de zon niet schijnt krijg je ook vitamine D binnen). Dagelijks wandelen is een goede oplossing!

Conclusie

Deze tips zijn erg makkelijk toe te passen in je dagelijks leven en kosten niet eens zoveel moeite. Probeer deze tips toe te passen in je leven en merk wat het voor je doet. Door bewustwording van je eigen leefstijl kan je dit makkelijker toepassen. Laten we eerlijk wezen, wie wil er nou geen optimale gezondheid?

Fitness schema’s

Wil je meteen aan de slag? Hieronder vind je diverse Fitness schema’s voor zowel mannen als vrouwen. Wij hebben daarbij een verdeling gemaakt tussen een beginnend, een gevorderd en een expert sporter. Je vindt dus altijd een schema dat bij je past.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Abonneer je op onze fitness tips en ontvang het gratis E-book: Starten in de sportschool.

sportschool ebook

Gerelateerde berichten

Steeds meer bekend over gezonde sportvoeding

Krachtblog.nl

Voldoende water drinken is essentieel

Krachtblog.nl

Hoe ziet jouw Voedingspatroon eruit

Krachtblog.nl

Plaats een reactie