Ontspanning

Snel stressvrij: Meditatie voor beginners

Meditatie

Tegenwoordig doen steeds meer mensen aan meditatie. Vaak wordt meditatie gezien als zweverig en iets voor spirituele mensen. Maar is dit ook echt zo? En hoe moet je eigenlijk mediteren?

Meditatie en Mindfulness

Meditatie is een techniek die wereldwijd al eeuwen wordt gebruikt. Momenteel gaan steeds meer mensen mediteren, aan mindfulness en/of ademhalingsoefeningen doen. Niet zo gek gezien de hoeveelheid informatie en stress die we tegenwoordig moeten verwerken. Meditatie is een goede methode om even een momentje voor jezelf te pakken en te ontstressen. Mindfulness betekent dat je meer met je aandacht taken uitvoert, met een volledige (full) mind. Een echte aanrader op het gebied van mindfulness is het boek Mindfulness van Edel Maex.

Stress

Tegenwoordig staan de meesten van ons vrijwel constant onder hoge spanning (stress). Druk op het werk, druk thuis en een druk privéleven maken het soms dat we te weinig ontspanning hebben. Meditatie is een perfecte manier om even dat momentje voor jezelf te pakken en alle stress los te laten. Het hoeft echt geen uren te duren, integendeel zelfs. De meeste meditaties kan je namelijk binnen tien minuten gedaan hebben. Een goede aanvulling om te ontstressen is dagelijks te wandelen, het liefst in de natuur.

Wat is meditatie?

Door meditatie bevrijd je je geest van rusteloosheid, spanning en stress. Het doel is om te ontspannen, innerlijke rust te creëren en spiritueel te ontwaken. Meditatie is een toestand van geconcentreerde aandacht op een gedachte, vast punt, idee of een vorm van bewustzijn. Je richt je aandacht naar binnen en laat de rest van de wereld even voor wat het is. Door je te focussen op je ademhaling, je gedachten en de ontspanning van je hele lichaam focus je je even helemaal op jezelf. Veel mensen raken afgeleid door nieuwe of weggestopte gedachten, waardoor het in het begin wat lastig en onwennig is. Maar hoe meer je oefent des te makkelijker het word. In het boek Mediteren voor beginners leer je stap voor stap te mediteren, inclusief een cd met begeleide meditaties.

Contact met jezelf

Door te mediteren kom je (meer) in contact met jezelf. Je vindt een soort innerlijke rust en laat de stress en spanningen los. Je gedachten spelen een belangrijke rol en je zal dan ook vaak merken dat er allerlei gedachten door je hoofd gaan wanneer je gaat mediteren. De kunst is om deze gedachten er te laten zijn, je probeert ze niet weg te duwen en je blijft er ook niet aan plakken. Gedachten willen namelijk gehoord worden, maar kunnen daarna ook weer losgelaten worden.

Verschillende vormen meditatie

Er zijn veel verschillende vormen van meditatie, vooral omdat meditatie al jaren wordt toegepast. Het is voor jou belangrijk om uit te proberen welke vorm van meditatie het best bij je past. Er bestaan oneindig veel meditatie technieken, maar wij willen er hieronder een vijftal vermelden:

  • Concentratiemeditaties
  • Inzichtmeditaties
  • Meditatie in beweging
  • Doelgericht mediteren
  • Ongericht mediteren

Voor wie is meditatie

Het idee dat meditatie alleen voor zweverige types is onzin. Integendeel zelfs, iedereen zou er verstandig aan doen om regelmatig te mediteren. Een goed moment hiervoor is bijvoorbeeld ’s avonds voor het slapen gaan. Hierdoor stap je met een leeg hoofd je bed in. Een andere mooi moment is in de ochtend. Zo start je de dag rustig en kan je fris aan je dag beginnen. Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en je geluksbeleving.

Maar hoe mediteer je precies?

We zullen het hieronder aan je uitleggen. Deze manier van mediteren kan je heel makkelijk toepassen in je dagelijks leven en is in vijf tot tien minuten te realiseren.

    Houding

  • De basishouding is de lotushouding. Hierbij zit je als het ware in de kleermakerszit. Maar rechtop op een stoel of je bank is ook prima
  • Zet van te voren je tv, radio, telefoon en je computer uit. Zorg voor totale rust. Je kan kiezen voor meditatie muziek
  • Probeer een actieve houding aan te nemen. Zit met een rechte rug en je kruin omhoog.
  • Vind een prettige plek om te mediteren. Dit op een stoel, maar bijvoorbeeld ook op de grond met een kussen.
  • Zorg er voor dat je je lichaam volledig ontspant.
  • Sluit je ogen. Hierdoor kun je je beter kunnen concentreren.
  • Concentreer je om te beginnen op je lichaam. Focus je eerst op je tenen, je voeten, je benen en ga zo langzaam naar boven tot aan je hoofd, je lippen, je oren etc.
    Ademhaling

  • Het is belangrijk om je te concentreren op je ademhaling.
  • Zorg voor een buikademhaling. Leg desnoods je hand op je buik om dit goed te voelen.
  • Adem in door je neus. Een goede visualisatie is alsof je aan een plant ruikt.
  • Adem uit door je mond. Een goede visualisatie is alsof je aan een kaars rustig uitblaast.
  • Neem je ademhaling waar, dus ga je ademhaling niet forceren. Visualiseer dat je aan een rivier ligt en dat de lucht door je luchtpijp het water van de rivier is.
    Gedachten

  • Je zult al vrij snel allerlei gedachten waarnemen. Al hebben sommige mensen hier minder last van.
  • Laat je gedachten komen. Het kunnen er heel veel of weinig zijn, dit maakt niet uit.
  • Laat je gedachten ook weer gaan. Hierdoor maak je plaats voor nieuwe.
  • Elke gedachte die je ontvangt bekijk je, je neemt er notie van en laat deze weer gaan zodat je plaats maakt voor nieuwe gedachten.
  • Je zult merken dat wanneer je hierin oefent, dat je steeds minder gedachten hebt.

Conclusie

Iedereen zou moeten mediteren en aan ademhalingsoefeningen doen. Je tempert niet alleen stress, maar ook je gezondheid verbetert en je concentratie neemt toe. Je hoeft geen uren te mediteren, met 10 minuten heb je al goede resultaten. Wil je in 30 dagen kunnen mediteren, Robert Bridgeman heeft een hele fijne en duidelijke meditatie cursus ontwikkeld. Geef meditatie eens een kans en ervaar de positieve effecten op je algehele welzijn.

Gerelateerde berichten

Rust is essentieel voor het herstel van zowel lichaam als geest

Krachtblog.nl

De kracht van wandelen

Krachtblog.nl

De juiste balans is cruciaal

Krachtblog.nl

Plaats een reactie