Mind

Mensen veranderen pas als het mis is

Mensen veranderen pas als het mis is

De mens is een intelligent wezen, maar heeft ook aparte trekjes. Een bijzonder kenmerk van veel mensen is dat ze zichzelf pas willen veranderen als er iets mis is. Een voorbeeld hiervan is dat er pas aan een gezonder leven wordt gewerkt als er gezondheidsklachten zijn.

Gezond leven bij ziekte

Velen zullen zich hierin herkennen: Wanneer je ziek wordt, ga je meer fruit/groente eten en worden er vitaminepillen gehaald. Het klinkt heel logisch, maar de oorzaak ligt vaak aan de periode voordat men ziek wordt. Over het algemeen is in deze periode ongezonder geleefd, waardoor we vatbaarder zijn om ziek te worden. Er wordt weken lang of zelfs maanden lang ongezond geleefd en op het moment dat we ziek worden gaan we opeens ‘gezond’ leven. Er moet dus blijkbaar iets gebeuren voordat we veranderen.

Meer dan de helft te dik

Momenteel is meer dan 50 procent van de volwassen Nederlandse bevolking te zwaar. In Nederland is 60 procent van de mannen tussen te zwaar. Van de Nederlandse vrouwen is 44 procent te zwaar (Nationaal Kompas Volksgezondheid, 2012). Dit zijn hoge cijfer en dit neemt jaarlijks alleen maar toe. Door deze toename zijn er veel mensen die willen afvallen. Ook hier zie je weer dat mensen hun levensstijl pas gaan veranderen, wanneer het mis gaat. Dit is logisch, want een probleem is er om opgelost te worden. Het zou alleen in sommige gevallen, bijvoorbeeld bij een ernstig overgewicht, verstandiger geweest zijn om dit eerder te bedenken.

Gezond eten bij griep

Wat je vaak ziet bij mensen die griep hebben, is dat ze veel fruit/groenten in huis halen en zo gezond mogelijk gaan leven om zo snel mogelijk beter te worden. Dat is op dat moment natuurlijk erg verstandig om te doen, maar vaak geeft een griep of verkoudheid aan dat je al eerder beter voor jezelf had moeten zorgen. Probeer een juiste balans te vinden in training, voeding, ontspanning en mind. Je zal zien dat wanneer je genoeg beweegt, gezond eet en voldoende ontspanning hebt, je minder snel vatbaar bent om ziek te worden.

Voldoende en gezond eten

Dagelijks voldoende fruit (2 á 3 stuks) en veel groenten(200 tot 300 gram) eten draagt enorm bij aan een goede gezondheid. Wanneer je het lastig vindt voldoende groenten en fruit te eten kan je er ook voor kiezen om smoothies te maken. Dit kan je het beste doen met een Juicer welke je tegenwoordig al kan vinden vanaf zo’n €30,-. Op deze manier krijg je niet alleen met gemak voldoende groenten en fruit binnen, smoothies zijn ook nog eens heel lekker! Ook de hoeveelheid voeding bepaalt je gezondheid. Heb je geen idee wat je moet eten, we hebben op Krachtblog gratis voedingsschema’s.

Eerlijk zijn tegenover jezelf

Bewustwording van je eigen gezondheid en je eigen lijf is van belang. Constateren dat er iets mis is op het gebied van je gezondheid is belangrijk. Hierdoor kan je je leefstijl veranderen. Neem af en toe dus even kritisch de tijd en kijk goed naar je eigen gezondheid en levensstijl. Wees hierin eerlijk tegenover jezelf want je houdt immers jezelf voor de gek. Realiseer je dat het over je lichaam en gezondheid gaat en dat je deze maar één keer krijgt. Voorkomen is beter dan genezen!

Zelfhulp boeken

Kan je wel wat hulp gebruiken, Radmilo van het programma Obese heeft een heel mooi boek geschreven omtrent voeding, training, mindset en je totale gezondheid. Tevens helpt Jamie Oliver je met gezond eten en je goed voelen. Met deze recepten voor een healthy en happy leven. Het ultieme boek voor iedereen die een gezonde eet- en leefstijl wil. Word de beste versie van jezelf!

Conclusie

Het belang van dit artikel is niet om te wijzen naar mensen die vaak ziek zijn of te dik zijn, maar om bewust te worden van onze leefstijl. Want blijkbaar verandert de mens pas als er iets mis is. Als we ons hiervan bewust zijn kunnen we er ons voordeel mee doen en vroegtijdig iets veranderen. Kijk dus vaker kritisch naar je leefstijl en pas deze aan waar nodig is, desnoods in kleine stapjes.

Fitness en Voedingsschema’s

Hieronder vind je diverse Fitness schema’s voor zowel mannen als vrouwen. Wij hebben daarbij een verdeling gemaakt tussen een beginnend, een gevorderd en een expert sporter. Je vindt dus altijd een schema dat bij je past.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Je kunt hier het gratis Voedingsschema vinden.

Abonneer je op onze fitness tips en ontvang het gratis E-book: Starten in de sportschool.

sportschool ebook

Gerelateerde berichten

Verandering vind plaats door Bewustwording

Krachtblog.nl

Hoeveel mensen hebben een Angststoornis of Depressie

Krachtblog.nl

Wat is angst en paniek | Hulp en uitleg

Krachtblog.nl

Plaats een reactie