Training

De noodzaak van Fitness schema’s in een Periodisering

Periodisering

Het hebben van een goede periodisering is een zeer belangrijk onderdeel in krachttraining. Hierdoor zorg je namelijk voor de juiste prikkels voor je lichaam. Maar wat is een periodisering precies? En hoe vaak moet je eigenlijk periodiseren?

Langere tijd hetzelfde Fitness schema

Veel sporters doen nog steeds aan maandag borst-dag of het buikspierkwartiertje. Daarnaast trainen de meesten vaak al een lange tijd op dezelfde manier, met dezelfde oefeningen en doen vaak hetzelfde Fitness schema. Soms al maanden lang of misschien zelfs vanaf het moment dat zij zijn gestart met trainen. Veel gebruikte schema’s als we kijken naar krachttraining zijn:

  • Maandag: Borst/tricep
  • Woensdag: Rug/bicep
  • Vrijdag: Schouders/benen etc.

Het kan effectiever

Nou is het idee erachter prima omdat er per spiergroep getraind wordt en deze spiergroepen dus ook voldoende rust krijgen. Daarnaast houden mensen nou eenmaal van regelmaat en vastigheid, waardoor men snel kiest voor dit soort schema’s. Er is met bovenstaand schema ook niet veel mis, mits het een bewuste periodisering is. Wanneer je echter al langer op deze manier traint kan het een stuk effectiever. Ons lichaam went namelijk na een bepaalde periode aan dezelfde schema’s, oefeningen en belasting. Je kan eventueel hier alvast een Fitness schema downloaden.

Blijven wisselen voor de juiste prikkel

Ons lichaam is zo slim dat deze zich aanpast aan de prikkel/belasting. Het lichaam maakt zich namelijk sterker voor de volgende keer, dit wordt super compensatie genoemd. Het is alleen wel zo dat dit pas gebeurt wanneer je de juiste prikkel/belasting geeft. Daarom is het noodzakelijk dat je je lichaam progressief blijft belasten. Dit wil zeggen dat je je lichaam zo belast dat het ook de noodzaak ziet om zich sterker te maken voor de volgende keer. Dit is ontzettend belangrijk en dit zal je dus ook progressief (toenemend) moeten blijven doen. Je lichaam went namelijk ook aan het gewicht en de oefening. Zorg daarom voor voldoende afwisseling en een juiste periodisering.

Periodisering

Een goeie periodisering houdt rekening met je doel, of je naar een wedstrijd toe moet werken of om ervoor te zorgen dat je voldoende afwisseling brengt in je trainen. Het is afhankelijk van hoe snel je herstelt (super compensatie), maar het is verstandig om gemiddeld vier tot zes weken te periodiseren. Onderdelen die in een periodisering worden aangepast zijn:

  • Soort oefeningen
  • Volgorde van de oefeningen
  • Time under tension (hoelang een herhaling duurt)
  • Aantal herhalingen (reps.)
  • Hoeveel sets
  • Rust tussen de sets
  • Trainingsmethoden

Voordelen Periodiseren

Het werken met een periodisering heeft meerdere voordelen. Daarom is het iedereen aan te raden hier eens serieus naar te kijken, of een Personal Trainer te raadplegen. Een goede Personal Trainer weet namelijk precies wat een goede periodisering is, voor welk moment, voor welk doel, speciaal op jou voorkeuren. Het maken van een goede periodisering heeft verschillende voordelen:

  • Voorkomen van overtraining en trainingsmoeheid
  • Het voorkomen van een ‘Plateau fase’ (fase waarin je geen tot amper resultaat behaalt)
  • Streven naar topprestaties op een bepaald tijdstip
  • Zorgen voor afwisseling waardoor je je spieren blijft verassen
  • Variatie voor jezelf

Niet het gewenste resultaat

Je gaat trouw vier of vijf keer in de week naar de sportschool, je houdt je strak aan je voedingsschema’s, maar toch blijft het gewenste resultaat uit. Dit kan dus te maken hebben met dat je al een te lange tijd dezelfde dingen doet. Hetzelfde schema, dezelfde oefeningen, dezelfde dagen en op die dagen dezelfde oefeningen. Ons lichaam is echt fenomenaal, het went namelijk aan de belastingen en ziet geen noodzaak om sterker en dus groter te worden. Door te periodiseren voorkom je dat je op zo’n plateau fase belandt.

Conclusie

Behaal je geen resultaat terwijl je voor de rest wel consequent de juiste dingen doet? Of doe je al voor een lange tijd dezelfde dingen? Zorg voor een goede periodisering en laat deze aansluiten bij jouw doelen. Ons lichaam moet de juiste belasting krijgen om een reden te zien te groeien en sterker te worden. Ook voor jezelf is periodiseren erg fijn, hierdoor blijft het elke keer weer afwisselend. Het is tevens erg aan te raden om een periodisering op te laten stellen door een ervaren Personal Trainer.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Gerelateerde berichten

Zo krijg je zichtbare buikspieren

Krachtblog.nl

Kies een sport die je volhoudt

Krachtblog.nl

Bepaal je doel voor meer resultaat

Krachtblog.nl

Plaats een reactie