Voeding

Waarom een voedingsschema zo belangrijk is

waarom een voedingsschema zo belangrijk is

Veel mensen denken bij een voedingsschema dat dit alleen voor echte topsporters is, maar dit is zeker niet het geval. Iedereen zou eens zijn of haar voeding in kaart moeten brengen. Maar hoe maak je een voedingsschema? En op welke punten moet je letten?

Over het algemeen denkt men bij het horen van een voedingsschema aan topsporters die hun voeding afwegen. Het tegendeel is echter waar. Elke krachtsporter die serieus bezig is om resultaat te behalen stelt een voedingsschema op. Zonder de juiste voeding ga je het gewenste resultaat namelijk niet bereiken in de krachtsport.

Voeding verantwoordelijk voor je resultaat

Je voeding bepaald voor het grootste gedeelte je resultaat. Als je voeding niet klopt, zal je ook niet de resultaten halen die je wilt. Het is daarom van uiterst belang om gezond en voldoende te eten. Hierin is je calorie balans leidend. Daarnaast is het belangrijk om van te voren je doel te bepalen, je zal immers anders eten wanneer je wilt afvallen dan wanneer je wilt aankomen.

Je voeding bijhouden

Alleereerst wil je inzicht krijgen in je huidige calorie inname, houd daarom bij wat je op een dag eet en drinkt. Dit is misschien even wat werk, maar besef dat het tijdelijk is en je dit leert voor de rest van je leven. Het kan je kijk op voeding en calorie behoeft voor altijd veranderen. In het begin voelt het misschien wat vreemd om overal de calorieën (en evt. de macronutriënten) van op te schrijven, maar het is echt een investering in je zelf.

Handige apps en sites

Gelukkig kan je tegenwoordig heel veel op internet vinden. Je kan in de app (en site) My Fitness Pal en Mijn Voedingscentrum een account aanmaken en al je voeding in bij houden. Hier kan je van alle producten de voedingswaarden vinden en de hoeveelheid aangeven van een product. Wij raden aan om een week lang je voeding op te schrijven.

Zo ziet My Fitness Pal eruit aan de voorkant (op een laptop)
Voorbeeld My Fitness Pal

Zo ziet Mijn Voedingscentrum eruit aan de voorkant (op een laptop)

Voorbeeld Mijn Voedingscentrum

Duidelijk overzicht

Wanneer je dit gedaan hebt krijg je al snel een beeld van wat je gemiddeld eet en zal je ook al snel ontdekken wat je te veel of te weinig eet. Veel mensen denken dat ze al heel goed en gezond aan het eten zijn, totdat ze het gaan opschrijven. Denk eraan dat je zo duidelijk en eerlijk mogelijk bent, het gaat immers om je eigen gezondheid en je houdt alleen jezelf voor de gek. Vergeet ook niet je suiker en melk in je koffie, je sausje of je dressing over je sla etc.

Calorieën berekenen

Door de apps krijg je meteen inzichtelijk hoeveel calorieen je per dag eet. Dan ga je voor jezelf berekenen wat jij gemiddeld verbrandt op een dag, dit is namelijk voor iedereen verschillend. Het heeft te maken met je leeftijd, je gewicht, je lengte, maar ook hoeveel je beweegt op een dag. Als je het makkelijk wilt berekenen kan je dat hier doen (BMR berekenen). Afhankelijk van je doel ga je je calorie behoefte verhogen of verlagen.

Persoonlijke voorkeur

Wat je met het maken van een voedingsschema niet moet vergeten, is dat iedereen anders is. Neem dus niet klakkeloos een schema van iemand anders over. Zorg ervoor dat het schema gemaakt is op jouw calorie behoefte en voldoet aan jouw voorkeuren. Het is namelijk makkelijker vol te houden als je kan eten wat je lust. Ook hoe vaak je op een dag eet is persoonlijk, al is het verstandig om vaker op een dag te eten. Wanneer je namelijk zes keer per dag eet, heb je minder snel honger dan wanneer je maar drie maaltijden nuttigt.

Conclusie

We raden iedereen aan om een voedingsschema voor zichzelf te maken of te laten maken. Het geeft je enorm inzicht als je alleen al opschrijft wat je gemiddeld op een dag eet. Houd rekening met wat je eet en kies voor gezonde producten zoals groenten en fruit en kies zo min mogelijk voor bewerkte voeding. Uiteindelijk is het belangrijkste dat je weet hoeveel calorieën je verbruikt én hoeveel calorieën je inneemt. Aan de hand van deze gegevens kan je een schema opstellen, rekening houdend met je persoonlijke voorkeuren.

Fitness schema’s voor mannen

Fitness schema’s voor vrouwen

Gerelateerde berichten

Bereken je Calorie behoefte voor resultaat

Krachtblog.nl

Sporten en creatine

Krachtblog.nl

Verlaag je suiker inname in kleine stapjes

Krachtblog.nl

2 reacties

Avatar
Jordy 22 januari 2018 at 1:16 pm

Ik ben 16 jaar oud en ik ben bezig met body building. Ik wilde mijn voeding bijhouden in MyFitnessPal, maar blijkbaar kun je je niet aanmelden als je pas 16 jaar oud bent…

Reageer
Avatar
Krachtblog.nl 2 februari 2018 at 3:22 pm

Hey Jordy, wat vreemd hier hebben wij nog niet eerder van gehoord. Je kunt andere apps proberen zoals Fat Secret of Mijn Eetmeter. Hopelijk hebben we je zo een beetje kunnen helpen. Succes met Body Building, goed bezig man 😉 Gr Team Krachtblog

Reageer

Plaats een reactie