Training

Zo krijg je zichtbare buikspieren

Wie wilt ze niet, zichtbare buikspieren? De meeste van ons dromen van een six-pack of eight-pack. Maar hoe krijg je nou die gewilde buikspieren? En kan iedereen bijvoorbeeld een six-pack ontwikkelen?

Wat je tegenwoordig helaas nog steeds veel ziet in de sportschool, zijn mensen die eindeloos buikspieroefeningen aan het doen zijn in de hoop hierdoor een six-pack te krijgen. Helaas moeten we deze mensen teleurstellen. Het is namelijk zaak om je vetpercentage zodanig te verlagen dat je buikspieren zichtbaar worden.

Buikspieroefeningen als extra

Uiteraard kunnen buikspieroefeningen bijdragen aan een mooi gevormde six-pack, maar dit is absoluut geen vereiste. Door te berekenen wat je calorie verbruik is en hoeveel je verbrandt op een dag, krijg je al een duidelijk beeld over hoeveel je je calorie inname moet verlagen. Als je hiernaast ook nog eens goed traint zullen je buikspieren vanzelf tevoorschijn komen.

Abs are made in the kitchen

Wat de meeste mensen vergeten is dat je six-pack echt gemaakt wordt in de keuken. Het is dus zaak om serieus naar je voedingspatroon te kijken en vooral naar je calorie balans. Wil je afvallen, zal je je vetpercentage naar beneden moeten krijgen. Dit doe je door minder calorieën te eten dan je verbrandt. Je zult dagelijks minder moeten eten dan je verbrandt om af te vallen en je buikspieren zichtbaar te maken.

Focus op Compound oefeningen

Zoals gezegd is eindeloos buikspieroefeningen doen niet de meest effectieve methode, maar wat dan wel? Het gaat erom dat je zoveel mogelijk de belangrijke Compound oefeningen doet. Dit zijn oefeningen als de Deadlift, de Squat en de Pull Up. Bij deze oefeningen moet je je romp flink aanspannen waardoor je je buikspieren aanspreekt. Door deze compound oefeningen zullen je buikspieren al erg goed worden aangesproken. Wil je echter naast de compound oefeningen ook je buik nog specifiek trainen is het wel verstandig om dit met de juiste oefeningen te doen.

Goede buikspieroefeningen zijn dan bijvoorbeeld

De Plank

Schuine plank

Leg Raise

Cardio

Het is niet noodzakelijk om cardio naast je krachttraining te doen, maar je verbrandt hierdoor wel meer calorieën. Gelukkig hoef je niet uren lang op de loopband voor het gewenste resultaat. Wat veel effectiever is gebleken is bijvoorbeeld H.I.I.T. (High Intensity Interval Training) of Tabata, waarbij je met intervallen werkt. Een voorbeeld is 20 seconden rustig tempo hardlopen, 30 seconde voluit sprinten en dit blijven herhalen. Vaak is 20 minuten aan deze manier van cardio doen al zat. Ook hoef je dit echt niet dagelijks te doen, zie het als een toevoeging aan je krachttraining. 2 keer per week is bijvoorbeeld een goed streven.

Conclusie

Wat het belangrijkste is voor het creëren van zichtbare buikspieren, is je calorie inname verlagen. Bereken dus wat je verbrandt en wat je eet per dag. Besef je dat voeding voor het grootste deel je resultaat bepaald. Bij training is het verstandig je voornamelijk te richten op de compound oefeningen met eventueel extra specifieke buikoefeningen. Je kan ervoor kiezen cardio naast je krachttraining te doen, maar dit is niet noodzakelijk. Zorg eerst dat je voeding klopt en dat je de juiste verhouding training en rust hebt gevonden. Wanneer je ervoor kiest om cardio naast je krachttraining te doen is het verstandig om te denken aan H.I.I.T. (high intensity interval training).

Abonneer je op onze fitness tips en ontvang het gratis E-book: Starten in de sportschool.

sportschool ebook

Gerelateerde berichten

Hoe maak ik een goed Fitness Schema

Krachtblog.nl

Behaal je doel met een Personal Trainer

Krachtblog.nl

Hoeveel herhalingen moet ik maken bij krachttraining

Krachtblog.nl

Plaats een reactie